woensdag 26 december 2018

Tachtig prachtwerken

De Vereniging Rembrandt is al ruim honderd jaar bezig met het ondersteunen van collecties van kunst van nationaal belang. Sinds dit jaar ben ik weer lid (opnieuw idd) omdat Eef mij tot en met 2019 een lidmaatschap heeft geschonken. Natuurlijk ga ik dan naar de grote tentoonstelling van de Vereniging, namelijk die van tachtig werken die mede door de Vereniging zijn gefinancierd.

Detail lakkist
Tot mijn grote plezier werd ik vanmorgen in alle vroegte helder wakker, dat komt niet vaak voor helaas. Dus kon ik mijn oorspronkelijke plan uitvoeren om al om half negen met de trein te vertrekken richting het Kröller-Müller museum op de Hoge Veluwe. En daar hangen prachtige stukken tussen! Het is een bonte verzameling van schilderijen, wandtapijten, bronzen en sculpturen, een Japanse lakkist en een klok van een Hollandse klokkengieter, zoals bekend de beste ter wereld. Het was verrukkelijk om daar een paar uur rond te neuzen.
Zilverwerk met goud


Helaas was het grauw en miezerig weer, dus een wandeling in het park moet een andere keer gebeuren. Tevreden keerde ik vroeg genoeg terug om een rustige Kerstmiddag thuis door te brengen, met op de achtergrond de preludes van Skriabin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten