woensdag 19 december 2018

Kunst uit eigen provincie

Ons dorp is een buurtvereniging rijk die nog echt door de buurt wordt getrokken: de WVT, ofwel Welzijnsvereniging Tuindorp. Deze vereniging wil liever niet afhankelijk zijn van de gemeente, want met de subsidie mee komt een heel pakket aan eisen waar ze in Tuindorp zo hun eigen mening over hebben. Daarom worden er regelmatig evenementen gehouden, zoals een grootse rommelverkoop. Die levert altijd een mooi bedrag op voor de Vereniging, zodat ze weer een poosje door kunnen. Het is ook een uitgelezen kans om je ouwe rotzooi te slijten. Daarvan heb ik afgelopen keer goed gebruik gemaakt.

Maar ook houden ze traditioneel elke Kerstvakantie een kunstbeurs, kunst uit eigen provincie. Daar zit ook veel goedbedoeld dilettantisme tussen natuurlijk, maar een enkel keertje kom je toch een pareltje tegen. Ik heb nog altijd spijt dat ik jaren geleden niet een prachtig klein stilleven heb gekocht, een keuls vaasje op tafel, waar iets heel intiems uit sprak. De kunstenares in kwestie is overleden, en de familie heeft toen alles wat ze had gemaakt zelf gehouden.
Wel heb ik vorig jaar een ander stilleven gekocht, niet zo krachtig als die hierboven, maar toch heel aardig, en precies in de kleuren van de slaapkamer: een vaas met bloesems. Die hangt er nu. Met ingang van vandaag is de beurs weer aan de gang, dus ik ga uiteraard even kijken wat onze provinciegenoten er dit jaar van hebben gebakken. Al is het maar om de WVT morele steun te geven voor de inspanningen die ze telkens weer doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten