vrijdag 21 december 2018

Joelfeest

Op de dag van het Scandinavische Joelfeest (de langste nacht) werden we uitgenodigd om te eten bij R. maar die uitnodiging kwam te laat: ik kreeg zelf een Joelgast. Oude vriend en collega Menno kwam eten. Op zo'n dag sta ik vrij lang in de keuken, toch viel het me deze keer mee. Ik had alle inkopen al eerder gedaan en kon dus meteen aan de slag. Het menu was hert met een bospaddenstoelensaus met madeira, rodekool met appeltjes en kruidnagel, verse puree met wat kruiden. Valt mee, je moet wel logistiek de juiste volgorde aanhouden. Toch ben ik op zo'n dag best gespannen of het allemaal gaat lukken. Natuurlijk hoort ook het tafel dekken erbij. Glazen poetsen, bestek opwrijven, borden uitkiezen, passend feesttafelkleed neerleggen met de nodige versieringen daarbij. Koffie en thee vast klaarzetten. Lichtjes aan. Wijn ontkurken en chambreren. En dan mag de gast komen!

Het was een hele tijd geleden dat we samen met Menno hadden gegeten, toen bij hem thuis, en het was weer als vanouds gezelllig. Oude anekdotes van het werk kwamen voorbij, de muziek, kinderen en kleinkinderen, kortom, een fijne avond en iets om ooit weer eens te doen. Met Menno ga ik eens vaker naar muziekuitvoeringen; vinden we allebei leuk.

1 opmerking:

  1. Was reuze gezellig. Ik zie dat je de voorbereiding toch wel spannend vond.

    BeantwoordenVerwijderen