dinsdag 18 december 2018

Sjaak Bral

Sjaak Bral met de zelfrijdende rolstoel
Een kaartje voor Sjaak Brals eindejaarsconference! dat leek me een buitenkansje. Hij trad gisteren op in onze schouwburg. Een paar jaar geleden had ik een conference van deze ras-Hagenees doorgestuurd gekregen en ik vond hem geweldig. Helaas had ik al snel zijn naam vergeten, kon hem dus niet meer opzoeken. Wie schetst mijn verbazing om die naam te zien staan op de reclameborden - toen herkende ik hem weer. Gelukkig was het te combineren met mijn HKU uitje, en ik kocht na consultatie met mijn liefste meteen twee kaartjes, helemaal op de voorste rij.

Het was een uitstekende investering. Met een sober decor liet Sjaak het thema van zijn conference zien: open de deuren van je geest, doe niet zo benepen. Hij begon met een warm gemeend afscheid van de overleden Stephen Hawking, in een toepasselijk liedje. Daarna kwamen de grappen en grollen los, niet plat, niet bot, maar wel scherp en hier en daar hilarisch.

Ik zal niet veel loslaten want dat is niet aardig bij zo'n show, maar vooruit, eentje dan. Hij had het over Willem-Alexanders Traanrede (want die was toch om te huilen). Het milieu kwam voorbij, de blunders in de politiek, nul-kinderenbeleid, euthanasie wel of niet legaal, de aardbevingen in Groningen en zo nog wat meer dat we in 2018 liever zagen gaan dan komen. De avond vloog voorbij en we zaten soms te hikken van de lach. Bedankt, en tot ziens in 2019!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten