woensdag 14 november 2018

Compost

Timing is alles. Nu het weerbericht een periode van nachtvorst aankondigt, en de dag is gekomen dat de groenbak weer wordt geleegd, is het dringend geboden om de laatste snijbiet te oogsten. Ze keken me al zo verlangend aan, de meeste blaadjes donkerrood in plaats van groen, aan het uiterste randje van mijn moesmeters. Ik zette het kleine krukje erbij en trok de plant met wortel en al uit de grond en sneed blad voor blad af. Dat duurde een klein uur, bij elkaar, best veel vond ik. De teil liep bijna over, zoveel blad was er. Daarna moet er natuurlijk worden geharkt, verwijderd en wat kleins gesnoeid, zodat er ineens genoeg was voor de gemeentelijke compostbak. In mijn eigen compostbak gaat alleen onbespoten spul, de gesnoeide stukken in de groenbak van de gemeente. En dan moet dat worden gewassen, gekookt, enzovoort. Ook de spullen van Theo, die ik inmiddels had gehaald: andijvie en boerenkool. Kortom, de keuken was weer een zooitje. Toen alles klaar was moest ook de kamer worden leeggeveegd, al dat blad en takken op de grond. Dan neem ik het voorterras maar meteen mee, dacht ik, en stond ook daar te vegen en te reinigen. Als alles klaar is, zie je er niets van, maar heb je behoorlijk wat gedaan. Vanavond weer naar de fitness! ik voel hem nog zitten van gisteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten